Category manager inkoop

“Het juiste assortiment in de markt zetten” dat is wat Martijn Meuleman doet. Als category manager inkoop weet Martijn als geen ander hoe hij dat gaat aanpakken. Martijn startte dit jaar en werpt een frisse blik op zijn on-boarding en wat belangrijk is in zijn functie.

Hoe ben je bij Technische Unie gekomen?

“Via LinkedIn werd ik benaderd door de recruiter van Technische Unie. In een vrijblijvend telefoon gesprek vertelde zij meer over het bedrijf, waar het voor staat en voor welke functie zij nog een vacature hadden. Natuurlijk kende ik Technische Unie van de groene vrachtwagens. Maar toen ik mij meer ging verdiepen in het bedrijf vond ik vooral het stuk over duurzaamheid en de rol die zij pakken en de kansen die er nog liggen heel interessant. Dat trok mij vooral over de streep.”

Wat voor rol speelt duurzaamheid in jouw werk?

“Juist het in de markt zetten van duurzame producten, dat vind ik interessant. Binnen mijn productgroep verwarming & klimaattechniek verandert het assortiment snel. Deze markt is voortdurend in ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid, denk aan elektrisch verwarmen en laag temperatuurverwarming in combinatie met warmtepompen.

Het juiste product, juiste prijs, op de juiste tijd en op de juiste plaats, dat lijkt simpeler dan het is. Overleg en samenwerking met alle disciplines is belangrijk. Je interne én externe stakeholders als marketing, verkoop, logistiek en leveranciers met elkaar verbinden. Dat zorgt voor een op maat gemaakte propositie naar de klant.”

Kun jij aangeven wat belangrijk is voor een category manager bij Technische Unie?

“Inkoop bij Technische Unie is vanuit een categorymanagement-gedachte inspelen op de markt, waarbij een proactieve én marktgerichte aanpak belangrijk  is. Tijdens mijn opleiding hbo international business & languages leerde ik alles over sales en marketing en dat komt nu goed van pas. Category manager is een heel brede functie, dat maakt het voor mij zo aantrekkelijk. Ik merk dat deze functie heel commercieel en relatiegericht is, daarnaast moet je heel analytisch en pragmatisch zijn.”

Heb je Technische Unie al een beetje leren kennen?

“Zeker. Ik volg een heel on-boarding programma. Het is intensief, maar heel leuk. Binnen een korte tijd raakte ik bekend met alle facetten van Technische Unie, van systemen, afdelingen tot afkortingen. In de planning staan nog producttrainingen om mijn productkennis helemaal up to date te krijgen. Ook reed ik al mee op de vrachtwagen en ging ik een dag mee met een accountmanager naar de klant. Dat maakt het beeld van dit innovatieve bedrijf helemaal compleet.”

Hoe zorg je dat je op de hoogte blijft in zo’n snel ontwikkelende markt?

“Juist in deze markt waarin nu veel gebeurt is het belangrijk om goed te weten wat er speelt. Dat doe ik door in gesprek te gaan met leveranciers maar ook door contact te hebben met verkoop om te zien waar de behoeften én kansen in de markt liggen. Ook bezoek ik vaak beurzen om de laatste trends te zien. Kortom, een prachtig vak, in een snel bewegende branche, waar ik voorlopig nog niet op uitgekeken ben.”

Intern noemen we deze functie productmanager.

Bekijk onze inkoop vacatures

    Altijd op de hoogte van de nieuwste banen?

    Meld je aan voor de Job alert