Edgar Jonkers

Inkoop support medewerker verwarming & klimaattechniek
Centraal kantoor Amstelveen

Foto Edgar Jonkers inkoop Technische Unie

Een spin-in-het-web, dat klinkt wellicht cliché. Toch vertelt Edgar dat hij als inkoop support medewerker midden in de processen en systemen opereert én dat hij van A tot Z betrokken is bij alles wat met inkoop te maken heeft.

Hoe kwam je bij Technische Unie?

“Naast mijn studie bedrijfskunde werkte ik al bij Technische Unie, ik had een bijbaantje in het distributiecentrum. Mijn interesse ging tijdens mijn studie bedrijfskunde uit naar inkoop, vandaar mijn minor inkoopmanagement. Ik solliciteerde intern bij Technische Unie en werk nu als inkoop support medewerker, wel met de ambitie om door te groeien. In deze rol leer ik het vak inkoop goed kennen en doe ik een goede basis op voor een eventuele vervolgstap.”

Wat doet een inkoop support medewerker?

“Ik sta echt midden in het vakgebied inkoop en heb contact met veel verschillende afdelingen en leveranciers. Van het nauwkeurig verwerken van prijsinformatie of leveranciersafspraken in de systemen en het uitzoeken van factuurverschillen tot samen met verkoopcollega’s zoeken naar oplossingen voor specifieke klantvragen. En we hebben afdelingsstand-ups, zo blijven we betrokken bij alles wat er speelt. Ik werk met deadlines voor het opleveren van informatie voor onze vakbladen Technoscoop, Toppers en ben ook betrokken bij welke marketingactiviteiten we inzetten voor bepaalde producten en leveranciers.”

 

“Het houdt niet op bij problemen oplossen, maar ik kijk verder”

 

Welke kwaliteiten heeft een goede inkoop support medewerker?

“Als ik kijk naar mijn werkzaamheden dan is het belangrijk om nauwkeurig te werken. Ik neem actief deel aan discussies en denk vooruit. Ik stel veel vragen en ga met de informatie die ik heb zelfstandig aan de slag, maar ik durf ook ‘nee’ te zeggen als het niet gaat lukken. Technische kennis is een pré, maar niet noodzakelijk. Ik heb namelijk echt een commerciële baan en ben voornamelijk klantgericht bezig. Ook mijn kennis van Excel komt goed van pas en ik vind het leuk om met veel verschillende systemen te werken.”

Wat maakt deze functie zo leuk?

“Deze functie is heel breed en dat vind ik leuk. Het houdt niet op bij het oplossen van het probleem, maar ik kijk verder. Hoe is het probleem ontstaan en hoe kunnen we het structureel oplossen? Belangrijk is mijn samenwerking met de productmanagers op de afdeling. We vullen elkaar echt aan en hebben nauw contact. Er is veel ruimte om zelf je dag in te delen, terwijl er wel een leidraad in zit met terugkerende werkzaamheden. Ook werk ik mee aan projecten, als je aangeeft wat je toegevoegde waarde is, dan staat iedereen open voor je inbreng.”

Aan welk project werk jij mee?

“Zelf ben ik aangesloten bij het project procesverbetering, om te kijken waar we zaken slimmer en effectiever kunnen aanpakken. Daarnaast ben ik één van de eerste gebruikers van SAP, het nieuwe programma waarmee we gaan werken. En ben ik actief in ons ISM overleg, een overleg met alle inkoop support medewerkers. Inkoop heeft 6 verschillende productgroepen en per productgroep meerdere inkoop support medewerkers. Waar voorheen iedereen zijn eigen methodiek had, werken we nu aan een uniforme werkwijze, formulieren, etc. We delen onze kennis en komen met verbetervoorstellen.”

Tot slot, wat wil je nog delen?

“Technische Unie is een fijn bedrijf om te werken, ik heb vrijheid om bij andere afdelingen rond te kijken om te zien wat het effect van mijn werk is. Daarnaast is er veel ruimte voor ontwikkeling, ik mag verschillende trainingen volgen en ben altijd in gesprek met mijn senior productmanager over mijn bijdrage aan de afdeling en mijn toekomstverwachtingen.”

Terug naar het overzicht