Het vak caterogy management in de praktijk

20 Studenten Logistiek Bedrijfskunde stapten in de wereld van Technische Unie waar hun minor category management tot leven kwam. Met films, een casus, veel informatie en vooral ook een goed gesprek over inkoop en logistiek, was de excursie voor iedereen een succes.

Wat super leuk dat je dit hebt georganiseerd. Hoe is dit tot stand gekomen?

“Een student benaderde Technische Unie en via via kwam dit verzoek bij mij. Meteen dacht ik dat dit wel een match kon zijn. Wat het leuke is, is dat één van de vaders van de groep studenten bij ons werkt als chauffeur in Strijen, als echte ambassadeur promootte hij Technische Unie.” vertelt Robert Barten, senior productmanager inkoop.

En toen? Hoe ben je een programma gaan samenstellen?

“Dat is in samenwerking met veel collega’s gegaan, daarbij is hun specifieke kennis ingezet. Herman wist als ervaren manager productgroep elektrotechniek alles over Technische Unie. Jordy, één van onze jonge productmanagers, legde onze inkoopprocessen uit. Bart is nauw betrokken bij een groot project Procure to Pay, hij vertelde over de impact op inkoop. Dirk nam de casus voor zijn rekening en zelf dook ik met de studenten in onze logistieke wereld.”

Best een breed programma, hoe zorgde je ervoor dat het afgestemd was op hun lesstof?

“Samen met mijn contactpersoon ben ik in hun lesmateriaal voor hun minor category management  doorgenomen. We keken naar de overeenkomsten maar ook naar de verschillen en hebben daar ons verhaal op afgestemd. Voor de casus heb ik contact gezocht met Ariane, Manager Sustainable Business&Innovation, om zo te komen tot een interessant vraagstuk dat ook echt speelt bij Technische Unie.”

Waar ging de casus over?

“Over duurzaamheid, dit is een onderdeel van ons bedrijfsmodel en staat prominent op de agenda.  Wij hebben nauw contact met leveranciers, ook als het gaat om duurzaamheid en CO2 reductie. De casus was: Hoe kunnen wij de CO2 uitstoot bepalen die vrijkomt bij transport vanaf de leverancier tot het distributiecentrum van Technische Unie. Goed om te zien hoe serieus de groepen het oppakte. De uiteindelijke pitches waren dan ook heel inspirerend voor ons allemaal. Deze nieuwe inzichten nemen we mee in onze strategie.”

Hoe kijk je terug op deze dag?

“Heel tevreden! We hebben interessante en leerzame gesprekken met de studenten hebben we gevoerd. En de docent was enthousiast: ‘Een breed en interactie programma (casework) met mooie koppelingen naar de inhoud #categorymanagement’, postte hij op LinkedIn. En van mijn contactpersoon ontving ik een mail: ‘Nogmaals heel erg bedankt voor de super gave excursie! Krijg al meerdere appjes dat studenten het heel leuk vonden.’ Daar word ik enthousiast van; leuke mensen, goede gesprekken en nieuwe contacten. Het inkoopvak is gewoon mooi, super dat we dit met deze groep mochten delen.”

* Excusie was in periode zonder 1.5 meter verplichting, met QR-code check.

Robert Barten, senior productmanager inkoop elektrotechniek, Amstelveen
Publicatiedatum 29-11-2021

Terug Delen
Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel.

Voeg jouw reactie toe!