Van elektricien naar commercieel specialist

“Als elektricien in de bouw, had ik nooit gedacht dat ik ooit op kantoor zou werken” vertelt Siswan Martodimedjo, commercieel medewerker. “Met mijn verhaal hoop ik mensen te inspireren. Ik kreeg namelijk de kans te ontwikkelen en pakte die. Kennis die je wel of niet hebt is daarbij niet het belangrijkste. Je motivatie is dat wel. Dus onderschat jezelf niet en probeer het gewoon.”

Hoe kwam je bij Technische Unie terecht?

“Ik was elektricien en kwam ineens door een fout van de detacheerder zonder werk te zitten. Via Randstad startte ik toen als verkoopmedewerker bij Technische Unie. Een tijdelijke baan als opvang van een zieke collega. Toen de collega weer hersteld was wilden ze me graag houden.

Er was een functie beschikbaar als storingsmonteur in Distributiecentrum (DC) Alphen aan den Rijn. Dat paste goed bij mij. Ik kon me daar ontwikkelen van storingsmonteur naar eerste monteur, dan mag je ook in de kraangangen aan het werk. En ik haalde een speciaal BHV-diploma waarmee je op hoogte eerste hulp mag verlenen. Dat is best uniek!”

En nu ben je commercieel medewerker, hoe is dat zo gekomen?

“Na een jaartje in DC Alphen, belde de manager van verkoopkantoor Den Haag: ‘Vind je het leuk om terug te komen, we hebben een plekje op de binnendienst.’ Ik heb toen een dagje proefgedraaid, dat vond ik heel leuk. Dus ik ging ervoor. In DC Alphen waren ze minder blij, maar mijn leidinggevende gunde het mij om door te groeien. Hij zei letterlijk: ‘Ik zou het ook doen.’”

Hoe heb je het vak van commercieel specialist geleerd?

“Mijn voordeel is dat ik weet wat de klant vraagt, want ik heb al die artikelen zelf ook in handen gehad. Ik leer het beste door te doen, dus heb ik veel zelf opgepakt en uitgezocht. Wat opviel is dat de klant vertrouwd op onze kennis. Ik schreef mij dus in voor veel verschillende opleidingen, trainingen en workshops, zoals training Elektro1, met eerst een webinar en daarna een fysieke training in ons opleidingscentrum in Utrecht. Nieuwe collega’s volgen die trainingen ook via hun onboarding.

Mijn verkoopskills heb ik ontwikkeld door te vragen, vragen, vragen. Ook zijn er mooie tools die je helpen met het opstellen van offertes en hielpen collega’s mij met het onderhandelen met leveranciers. Maar ook dat is nu vanzelfsprekend voor mij. Nu ben ik degene die nieuwe collega’s helpt om het vak onder de knie te krijgen.”

Hoe hou jij jezelf in ontwikkeling?

“Vanwege mijn technische achtergrond ben ik gevraagd om kenniseigenaar voor E-mobility (denk aan laadpalen) te worden. Via webinars en trainingen leer ik de techniek en word ik specialist én aanspreekpunt voor ons cluster (verkoopkantoren Den Haag, Haarlem en Leiden). Ook ben ik bij de Markt & Kennisdagen die Technische Unie organiseert voor alle E-mobility specialisten.”

En wat vind jij nu het leukste aan je werk?

“Het klantcontact. Sommige klanten vragen specifiek naar mij, ik vind het fijn dat ze dat vertrouwen in mij hebben. Nooit gedacht dat ik dat zou zeggen maar het is echt super leuk. En hier in Den Haag ben ik nu ook een soort TD’er, helpdesk, IT-vraagbaak voor de collega’s. Als er PC’s aangesloten moeten worden wijzen ze naar mij. Vind ik alleen maar leuk: als ik iemand kan helpen doe ik dat graag.”