Een onbekende parel

“Een onbekende parel, dat is Technische Unie. Een groot bedrijf dat met veel gave projecten bezig is” vertelt Sjoerd Verkleij, Category Manager Inkoop. Hij ontdekte wat er schuil ging achter die welbekende groene vrachtwagens en nodigt iedereen uit eens een kijkje te nemen en zich te laten verbazen.

Een onbekende parel?

“Ja, ik was verrast door de diversiteit aan projecten en werkzaamheden binnen een technische groothandel. Ook wist ik niet dat Technische Unie de grootste technische groothandel van Nederland is, met één van de grootste webshops van het land. Binnen de sector gebeurt er veel ten aanzien van innoveren en verduurzaming. Technische Unie pakt hierin een leidende rol en als Category Manager draag ik daaraan bij als schakel tussen leveranciers en Technische Unie.”

Hoe vat jij je drie jaar bij Technische Unie samen?

“Opvallend is de continue ontwikkeling binnen Technische Unie en de drive om te vernieuwen en te verduurzamen. Hierin wil de organisatie echt voorop lopen. Daarnaast ervaar ik een goede stimulans om mijzelf te blijven ontwikkelen. Naast mijn superleuke functie ben ik betrokken bij projecten waarbij ik samenwerk met collega’s vanuit andere disciplines. Mijn sterke kanten worden benut om op een leuke en slimme manier samen te werken. Met name de diversiteit tussen de eigen rol, projecten en mijn eigen ontwikkeling maken dat ik Technische Unie een absolute aanrader vind voor alle (jonge) professionals.”

Wat houdt jouw werk als Category Manager in?

“In mijn samenwerking met leveranciers kijk ik naar veel verschillende facetten. Dit begint met de juiste contractuele afspraken en commerciële doelstellingen zoals omzet, marges, leverbetrouwbaarheid. Daarnaast bepalen we ook andere doelstellingen zoals het reduceren van verpakkingsmateriaal en transportbewegingen, maar ook het introduceren van duurzame alternatieven. Duurzaam ondernemen staat bij Technische Unie hoog in het vaandel en is daarom ook een van onze kernwaarden.”

Hoe ga je dan te werk?

“Vanuit onze categorieplannen zetten we kaders uit voor de ontwikkeling met onze leveranciers. Samen met onze leveranciers bepalen we de stip op de horizon en bespreken we hoe we daar gaan komen. Dit gaat om zowel commerciële doelen als doelen ten aanzien van verduurzaming. Vanuit ons duurzaam inkoopbeleid stimuleer en motiveer ik leveranciers om uiteindelijk tot een milieuvriendelijker product te komen. Dat resulteert bijvoorbeeld in minder verpakkingsmateriaal maar ook een vermindering van transportbewegingen. Producten die wij afnemen van leveranciers en aanbieden aan klanten met het circulair icoon moeten voldoen aan bijbehorende regels en standaarden. Dat is onze toegevoegde waarde naar de klant.”

Waarom is dat belangrijk?

“Onze klanten moeten in hun werk verduurzamen en voldoen aan allerlei milieu-eisen. Het circulair icoon helpt bij het maken van duurzame offertes. Dat resulteert in het mogelijk maken van duurzaam bouwen en verbouwen, en daarmee is Technische Unie een belangrijke schakel in de energietransitie en woningbouw. Het mooie is dat ik daar vanuit mijn rol aan kan bijdragen.”

Wat maakt jouw werk aantrekkelijk?

“De vele keuzes die we maken, dragen bij aan zowel commercieel succes als aan de verduurzaming van Nederland, wat een significant verschil maakt. Heel tof om vanuit mijn rol onderdeel te zijn in deze cruciale schakel. Ook het sociale karakter van Technische Unie spreekt mij aan. Zo worden we gestimuleerd om een bijdrage te leveren aan goede doelen als Stichting Natuurmonumenten, Jinc of Roparun. Dit jaar ga ik met Jinc jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt helpen door een sollicitatietraining te geven.

Ik snap het wel dat je als (jonge) professional nieuwsgierig bent geworden. Zelf had ik een heel ander beeld van de groothandel voordat ik hier kwam werken. Maar geloof mij: de afgelopen drie jaar zijn voorbij gevlogen.”