Eerste twee BYD elektrische bakwagens in gebruik genomen

Feestelijk moment: de eerste elektrische vrachtwagen van het merk BYD (Build Your Dreams) is bij Technische Unie afgeleverd!
Lees wat Technische Unie doet om haar transport te verduurzamen. Aan het woord is Henk Tol, manager distributie. 

Wat zien we in de foto, Henk?

“Je ziet de eerste van veertien elektrische vrachtwagens van BYD die wij al een tijd geleden hebben besteld. Deze is vandaag afgeleverd in OP Utrecht en een tweede wordt volgende week door OP Amsterdam in gebruik genomen. De overige twaalf komen nog dit jaar. We zijn heel blij dat ze er eindelijk zijn!”

Waar worden die veertien wagens ingezet?

“We gaan ze inzetten voor levering in de centra van grote en middelgrote steden, net als de vier elektrische wagens die we al hebben. Met 18 elektrische bakwagens kunnen we straks emissievrij leveren in de stadscentra.”

Dan blijven er nog steeds veel dieselwagens over. Hoe vergroenen we ons transport nog meer?

“We moeten en willen nu door met HVO100, dat is een biobrandstof die veel minder CO2-uitstoot veroorzaakt. Onze vrachtwagens kunnen daarop rijden en dit doen we al op een aantal regionale routes. Uitdaging is de beschikbaarheid van HVO100-diesel, de vraag is veel groter dan het aanbod. We zijn in gesprek met de leverancier, omdat we graag meer HVO100 willen tanken.”

Hoe staat het met de wens om met kleinere voertuigen te leveren?

“We hebben pilots gedaan met fietskoeriers en light electric vehicles (LEV’s). Die zijn goed gegaan, maar onze IT-systemen zijn niet ingericht op deze stromen. Daarvoor is het project FlexDis opgestart. De eerste stap van dit project is om de grote artikelen zoals zonnepanelen uit de reguliere stroom te kunnen halen. De volgende stap is om ook orders met kleine artikelen eruit te filteren. Zodat je die met een kleiner, duurzaam transportmiddel naar de klant kunt brengen. Zo creëren we stap voor stap een flexibeler distributienetwerk.”

Waarom willen we eigenlijk duurzaam vervoeren?

“Het Klimaatakkoord van Parijs van 2015 eist CO2-reductie, landen hebben dit omgezet in beleid en Sonepar heeft er doelstellingen op gemaakt. Bij TU zijn we in 2012 al begonnen met verschillende aanpassingen zoals zuinig rijden, de juiste bandenspanning, slimme routes rijden etc. Dat heeft al geleid tot een behoorlijke reductie van CO2 en ons Lean & Green-certificaat. Nu gaan we verder met CO2-reductie door elektrificatie, andere brandstof en duurzame voertuigen. De mooiste drijfveer is de klant: we laten zien dat we duurzaam beleveren en daar worden ook onze klanten blij van.”

Onze chauffeurs vacatures