Annemarie op pad met chauffeur Peter

Even voorstellen!

Mijn naam is Annemarie Verbeek, sinds 1 februari jl. werk ik als interne communicatie adviseur bij Technische Unie (TU). Een zeer veelzijdige baan waarbij je in contact komt met de hele organisatie. Communicatie is essentieel bij een bedrijf met ruim 2200 medewerkers. Om bekend te worden met de organisatie doorloopt iedere medewerker een onboarding traject. Ik mocht in dat kader een dag op pad met Peter Lek, chauffeur bij het overslagpunt (OP) in Amsterdam.

Het was een ontzettend leuke en vooral leerzame dag. Ik werd heel enthousiast over het werk van onze chauffeurs. Want dankzij hun komen alle bestellingen aan bij onze klanten. Een hele belangrijke taak dagelijks!

Kennismaking OP Amsterdam

Gewapend met werkschoenen, een geel veiligheidsvestje, mijn lunchpakket en een goed humeur, kwam ik vrijdag om 06.30 uur aan bij het OP in Amsterdam. Voor mij een vroege start van de dag. Maar voor de medewerkers van het overslagpunt niet, zij waren al druk in de weer met het verdelen van allerlei producten, dozen en kratten. Elke chauffeur heeft zijn eigen route, herkenbaar aan een letter. De OP-medewerkers zorgen ervoor dat alle bestellingen bij de juiste letter (vrachtauto) klaar staan voor de chauffeur.

Enthousiast team

Toen Peter zijn vrachtauto aan het inladen was nam ik plaats in de kantine van het OP. Een aantal chauffeurs waren op dat moment bezig hun route te ordenen voor de dag. De tekst op mijn gele veiligheidshesje verraadde dat ik bij Interne Communicatie werkzaam ben. En dat leidde direct tot leuke interacties. En zo maakte ik kennis met een leuk en op elkaar ingespeeld team van chauffeurs.  En als de ene chauffeur de ander kan helpen dan doen zij dat. Teamspirit. Want zij zijn degenen die de klant blij gaan maken met bestellingen. Een mooi vooruitzicht dacht ik. Peter kwam niet veel later de kantine binnen en na een kop koffie zijn we samen de vrachtauto in gegaan. Als bijrijder mocht ik mee elke bestelling afleveren en dat betekent minimaal 40 keer de vrachtwagen uit en weer in. Een goede workout!

Klant staat centraal

Peter werkt al langer als chauffeur bij TU en kent het grootste deel van zijn klanten persoonlijk. Hij belt klanten die een grote bestelling ontvangen van te voren op. Zo weet de klant dat hij er aan komt en is er iemand om de spullen in ontvangst te nemen. Leuk om te zien hoe de contacten onderling zijn. Of het nu een bekende klant is of een nieuw contactpersoon. Peter heeft met iedereen een klik, klanten vertrouwen hem. Het persoonlijke contact waarmee hij de klant centraal zet, daarmee maakt hij net dat beetje verschil. Hij krijgt daar zelf ook heel veel voldoening voor terug. Een vriendelijk woord, lekkere koffie of even een sanitaire stop maken als mooie bijkomstigheden. Ik ben erg onder de indruk van Peter. Zijn plezier in het werk, hoe hij in contact staat met zijn klanten en hoe hij meedenkt over optimalisatie binnen TU voor zijn vakgebied. 

  • Het laatste woord is aan Peter

    ‘Wij als chauffeurs zijn het eindstuk van het logistieke proces van TU. Wij realiseren ons dat wanneer de producten niet (op tijd) worden geleverd dat de bouw en bedrijven stil kunnen liggen. Een hele verantwoordelijkheid. Mensen op tijd hun producten leveren en zo blij maken geeft mij elke dag voldoening. Het persoonlijk contact met mijn klanten vind ik daarbij het leukste. Bij veel klanten kom ik dagelijks en voor de klant ben ik als chauffeur het gezicht van TU. Je krijgt als eerste complimenten, maar je ontvangt bij een issue ook als eerste negatieve feedback. Ik probeer altijd eerst zelf een oplossing voor de klant te vinden bij een probleem. Lukt het niet om het zelf op te lossen, dan koppel ik het direct intern terug. Klanttevredenheid staat op 1! Zo maak ik het mogelijk als mogelijkmaker van TU.’